Tuesday, October 11, 2011

Siri 23: Menentukan Kiblat Dengan Teknik Lintasan Matahari Atas Garisan Kiblat



“Dari manapun kamu keluar untuk menunaikan solat, hadapkanlah wajahmu ke  Masjidil Haram ( Kaabah )
 ….( Al Baqarah: 150 )


Kaabah adalah binaan paling awal yang didirikan di atas mukabumi untuk tujuan ibadat kepada Allah Taala. ( rujuk Surah Ali Imran: 96 ) Ia adalah satu binaan berbentuk kiub dan berukuran 15m tinggi dan 9.92 x 12.12 x 10.25 x11.85m.


Bagi sesetengah ibadat, mengadap kiblat ada yang wajib, ada yang sunat, ada yang makruh dan ada yang haram.


Antaranya ialah:


· Ibadat solat (wajib)

· Membina masjid, surau dan lain-lain tempat peribadatan Islam (wajib)

· Menunaikan qadh’ hajat (haram tanpa dinding)

· Azan

· Tidur

· Berdoa

· Sujud syukur

· Mengambil wuduk

· Membaca Al-Quran

· Menyembelih binatang

· Sujud sajdah atau tilawah

· Memulakan pemakaian kain ihram

· Meletak jenazah dalam liang lahad

· Berludah (ditegah menghala ke Kiblat)

· Berlunjur kaki (ditegah menghala ke Kiblat)

· Tawaf di Kaabah (bahu kiri menjurus ke Kaabah)

· Meletak jenazah atas katil (arah kaki mayat menghala ke Kiblat)

· Sebelum memulakan tawaf (mengadap kearah Hajarul Aswad di Kaabah)


Terdapat pelbagai cara dan teknik yang boleh digunakan bagi menentukan arah kiblat, samada kaedah tradisional ataupun moden. Objek-objek samawi juga boleh digunakan untuk tujuan ini seperti penggunaan bintang Qutb (Polaris), fasa-fasa bulan, matahari terbenam, lintasan matahari dan juga Buruj Belantik/Babadur ( Orion ) yang diwakili tiga bintang iaitu Nitak, Nilam dan Mintaka. Perkembangan pesat yang berlaku di dalam bidang astronomi atau falak, menjadikan urusan penentuan arah kiblat sekarang bertambah mudah. Peralatan-peralatan moden seperti kompas prisma, theodolite, GPS semakin mengambil tempat  dalam menentukan arah kiblat.




Menentukan Kiblat Dengan Teknik Lintasan Matahari Atas Garisan Kiblat


Sekiranya kita memerhatikan langit pada waktu siang, kita akan dapat menyaksikan dua perkara. Pertama ialah perjalanan matahari yang merentasi langit, akibat daripada peredaran bumi mengelilingi matahari. Keduanya, tempat terbit dan terbenamnya matahari yang sentiasa berubah-ubah, yang berpunca oleh paksi bumi yang condong.


Bumi mengambil masa selama 12 bulan untuk melengkapkan peredarannya mengelilingi matahari. Paksi bumi condong sebanyak 23.5° dari arah pugak. Matahari berada di Garisan Sartan (23.5° Selatan) pada 21 Disember, di Garisan Khatulistiwa (0°) pada 22 Mac, di Garisan Jadi pada 21 Jun dan melintasi semula Garisan Khatulistiwa (0°) pada 21 September.


Matahari kelihatan terbit dan terbenam sekitar antara azimut 260° hingga 280°. Kaedah ‘lintasan matahari’ memberi lebih banyak kesempatan kepada umat Islam untuk menyemak arah kiblat berbanding dengan fenomena matahari tegak atas Kaabah yang berlaku cuma 2 kali setahun.


Berikut ini adalah data-data Kaedah Lintasan Matahari dengan menggunakan e-Qlim Falak Suite Dr. Azhari Mohamed bagi kawasan Jasin Melaka pada 10 Oktober 2011 jam 11:33 AM.





    Bangunan Integrasi IKM Jasin Melaka


Bangunan Integrasi IKM Jasin Melaka



Atau...arah kiblat ialah:

292° 52’ 02” ( Dari arah utara ikut pusingan jam)




No comments:

Post a Comment