Friday, October 14, 2011

Siri 24: Bolehkah Bulan Di Lihat Di Siang Hari?




Bulan Di Waktu Siang
Lokasi :  Masjid Tanah Melaka
Tarikh :  14 Oktober 2011
Masa   :  6:53 AM


Bulan Di Waktu Siang
Lokasi :  Jasin Melaka
Tarikh :  17 Oktober 2011
Masa   :  8:00 AM



Bulan Di Waktu Siang
Lokasi :  Jasin Melaka
Tarikh :  19 Oktober 2011
Masa   :  7:53 AM



"Bulan boleh nampak di siang hari? Eh! mana ada...bulankah ia hanya muncul pada waktu malam?

Begitulah dialog biasa yang kita dengar, tapi hakikatnya tidak begitu..



Matahari terbit dan terbenam, Bulan Terbit Dan Terbenam Dan Bulan Di Siang hari: 

Ia adalah waktu apabila bahagian sudut atas matahari berada di atas garisan ufuk ketara yang tidak dihalang oleh sesuatu yang lain. Ketika matahari mulai terbit, ia dikira bermulanya waktu syuruk. Lebih kurang 28 minit selepas syuruk , ia adalah waktu dhuha. Ketika matahari terbenam bermulalah waktu  maghrib.

Bulan merupakan satu jasad samawi yang mengikuti bumi. Bulan tidak mengeluarkan dan memancarkan cahayanya sendiri sebaliknya ia memantulkan cahaya matahari. Cahaya yang diterima dari matahari ini dipantulkan ke segenap arah sehinggakan kita melihat bulan sebagai satu objek yang bersinar. Ini berdasarkan Firman Allah Taala yang bermaksud:



Dan Kami jadikan bulan sebagai nur dan matahari sebagai siraj
         (Nuh: 16 )


Ya…kedua-duanya bulan dan matahari bercahaya tetapi mengikut bahasa perkamusan perkataan siraj membawa maksud cahaya asal sementara nur pula bermaksud cahaya pantulan. Lafaz yang digunakan di dalam al Quran untuk cahaya bulan dan matahari adalah lafaz yang berbeza….maksudpun berbeza. 


Kita dapat melihat bulan di waktu siang kerana mata kita tepat ke arah cahaya pantul.  Pandangan mata kita adalah terhad. Ini beerti bukan selamanya mata kita mengarah ke cahaya pantul. Ini bermakna adakalanya mata kita dapat melihat bulan di siang hari dan adakalanya tidak. Adakala bulan tidak akan terbit atau terbenam dalam satu jangka masa bergantung kepada sesuatu tempat. Dalam tempoh 24 jam, bulan akan terbit atau terbenam bila-bila masa dan  adakalanya bulan dapat dilihat pada siang hari, dan adakalanya malam tanpa bulan.


No comments:

Post a Comment