Tuesday, September 6, 2011

Siri 19: Risalah Falak Dari Abu Nasr Mansur Al Khawarizmi Kepada Al Biruni







Risalah ini berjudul Dawa-ir As Samawat Fi Usturlab  ( Bulatan Langit Di Dalam Astrolab ) iaitu risalah tentang ilmu falak yang di susun oleh Abu Nasr Mansur Al Khawarizmi terdiri dari 27 muka surat. Cetakan pertama oleh Da-iratul Ma'arif Al Uthmaniyah, Haidarabad tahun 1947 bersamaan dengan 1366 H.

Setakat pengetahuan yang ada pada pengendali blog ini, belum ada lagi terjemahan atau saringan yang dibuat dalam bahasa Melayu terhadap risalah ini. Sekiranya ada sesiapa yang tahu bahawa ia pernah diterjemahkan samada dalam bahasa Melayu, Indonesia atau Inggeris, pengendali blog ini berbesar hati jika dapat dimaklumkan berkenaan dengan hal tersebut di bahagian komen.

Hakikatnya, untuk mendapatkan buku-buku atau artikel yang berkualiti berkenaan dengan ilmu falak adalah amat sukar apatah lagi ia adalah hasil tulisan tokoh-tokoh falak yang tersohor dalam dunia Islam. Jika jatuh ke tangan kita sekalipun banyak perkara yang patut kita lakukan untuk memahami, menghayati dan menyebarkannya kepada orang lain. 



No comments:

Post a Comment