Saturday, September 24, 2011

Siri 22: Perselisihan Pendapat Tentang Peredaran Bumi Mengelilingi Matahari





Secara umumnya, teori yang mengatakan bahawa bulan mengelilingi bumi dan bumi mengelilingi matahari serta bulan dan bumi sama-sama mengelilingi matahari ialah teori yang diterima umum sampai ke saat sekarang ini.


Namun begitu ini tidak bermakna tiada bantahan dari yang lainnya. Golongan yang kedua ini menganggap bahawa bumi tidak bergerak bahkan mataharilah yang berputar mengelilingi bumi sebagaimana mata kita melihatnya. Di antara dalil-dalil mereka ialah:



Dan matahari beredar di orbitnya. Itulah ketetapan Allah yang Maha Mulia lagi Maha Mengetahui” (Yasin: 38 )

“Dan engkau lihat matahari apabila ia terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka dan apabila ia terbenam ia menghala ke kiri” ( Al Kahfi: 17 )

Teori yang mengatakan penggantian siang dan malam adalah terjadi disebabkan putaran bumi mengelilingi matahari adalah salah kerana menyalahi zahir al Quran

Al Quran menyatakan bahawa Allah membalikkan siang kepada malam dan malam kepada siang. Takwir dengan maksud tadwir ( memutarkan). Bagaimana boleh berlaku siang dan malam jika tidak dari matahari? Siang dan malam tidak terjadi kecuali dari matahari menunjukkan mataharilah yang berputar mengelilingi bumi.

Ketika matahari terbenam Nabi  صلي الله عليه وسلم berkata kepada Abu Zar: Tahukah kamu kemana matahari pergi? Jawab Abu Zar Allah dan RasulNya yang tahu. Jawab Nabi صلي الله عليه وسلم dia pergi dan sujud di atas Arasy” Ini adalah dalil bahawa mataharilah yang bergerak dan berputar mengelilingi bumi.


Siri 21: TIMUR Dan BARAT Cuma Satu...Tapi Kenapa Dirakam Dalam Al Quran Dengan Ganda Dua Dan Jamak ( Plural )? - Sambungan


Dalam surah As Syu'ara' ayat 27, perkataan timur dan barat muncul dengan lafaz mufrad. Ia adalah isyarat kepada satu keadaan tertentu yang tetap pada sesuatu tempat dan sesuatu masa. Satu ketika matahari muncul di suatu tempat dan terbenam di suatu tempat. Semua orang yang ada di tempat ini mereka berada dalam waktu yang sama saat terbit dan terbenamnya matahari. Itulah apa yang kita baca di dalam ayat. Allah Taala sertakan perkata Masyriq dan Maghrib secara terus.


Allah nyatakan   رب المشرق  والمغرب   ( Allah tidak nyatakan رب المشرق ورب المغرب ). Di sini kita faham bahawa situasi ayat adalah menerangkan perkara tertentu secara khusus iaitu berlakunya terbit dan terbenam matahari setiap masa. Bila kita aplikasikan perkara ini kepada tempat lain di bumi ia akan menunjukkan satu perkara penting iaitu bumi ini berbentuk bulat. Ini bermakna ayat ini hanya membuktikan kepada kita satu perkara secara khusus iaitu rupa bentuk bumi.


Ayat: “Aku bersumpah dengan kebesaranKu iaitu Tuhan yang menguasai seluruh timur dan barat dan sesungguhnya Kami Maha Berkuasa


Di dalam ayat ini pula perkataan timur dan barat dirakam dengan kata jamak iaitu المشارق والمغارب  isyarat kepada adanya aktiviti matahari terbit dan terbenam secara berterusan terhadap bumi ini. Memandangkan proses matahari terbit dan terbenam berlaku secara berterusan melampaui masa dan tempat, ia menunjukkan kepada kita dua perkara: (1) Rupa bentuk bumi adalah bulat (kurawi) (2) Bumi itu sendiri berputar dan dalam masa yang sama ia berputar mengelilingi matahari.








Di dalam surah Al Rahman ayat 27 Allah Taala menyebut perkataan timur dan barat dalam bentuk ganda dua ( رب المشرقين ورب المغربين ) dengan diulang pula lafaz رب  sebanyak dua kali. Bentuk susunan ayat cantik sekali. Timur dan barat dilafaz dengan kata ganda dua agar sesuai dengan gaya bahasa surah Ar Rahman yang keseluruhannya disebut dalam bentuk ini di akhir setiap ayat-ayatnya. Tapi bukan itu sahaja, disebaliknya tersembunyi hakikat alam semesta. Inilah yang ingin dibongkarkan.



Allah Taala mengulangi kalimah Rab (Tuhan) sebanyak dua kali ( Tuhan yang memiliki dua timur dan Tuhan yang memiliki dua barat ) menunjukkan kepada kita dua timur itu adalah dua timur yang berbeza dan dua barat itu dua barat yang berbeza dari segi masa dan tempat. Dari segi tatabahasa bahasa Arab, sesuatu perkataan itu jika diulang dengan diselangi perkataan (و ) ia akan membawa maksud perkataan yang sebelum dan selepas huruf و itu adalah membawa maksud yang berbeza. 


Satu timur ialah timur yang kita alami buat masa sekarang dan timur satu lagi ialah yang alam dunia ini akan mengalaminya pada waktu kiamat nanti. 


Demikian juga dengan barat, proses berlakunya keberlainan timur dan barat tidak akan berlaku dalam waktu yang sama secara serentak. Fenomena ini sebagaimana yang dinyatakan Nabi صلي الله عليه وسلم  " Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah matahari muncul dari sebelah barat"

Friday, September 23, 2011

Siri 20: TIMUR Dan BARAT Cuma Satu...Tapi Kenapa Dirakam Dalam Al Quran Dengan Ganda Dua Dan Kata Jamak ( Plural )?


Matahari Syuruq


Matahari Ghurub


Di dalam Al-Quran terdapat banyak ayat kosmik yang boleh dimanfaatkan untuk  menjadi bukti kewujudan Tuhan yang Esa dan menggarapkan bukti ini dengan penjelasan saintifik, yang tidak dinafikan oleh akal yang sihat. Keduanya sebagai panduan kepada para penyelidik dan pengkaji falak dalam kajian mereka yang membawa mereka untuk memperbetulkan keputusan, kebenaran sejagat , memberi sumbangan kepada umat manusia, menerangi  jalan  dan mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya. 


Proses matahari terbit dan terbenam setiap hari yang dialami oleh manusia di bumi ini adalah salah satu kebenaran sejagat melalui firmanNya:

"Dialah Tuhan Yang memiliki timur dan barat dan apa yang ada di antara keduanya"

(Al Syu’ara’ : 27)



“Aku bersumpah dengan nama Tuhan yang memiliki timur dan barat dan sesungguhnya Kami Maha Berkuasa”

(Al Ma’arij: 40)



“Maka nikmat Tuhanmu yang mana satukah yang engkau dustakan? Dialah Tuhan yang memiliki dua timur dan dua barat

(Ar Rahman: 14)



Sehingga apabila ia (yang terjerumus dalam kesesatan itu) datang kepada Kami (pada hari kiamat), berkatalah ia (kepada Syaitannya): "Alangkah baiknya (kalau di dunia dahulu ada sekatan yang memisahkan) antaraku denganmu sejauh timur dengan barat! kerana (engkau wahai syaitan) adalah sejahat-jahat teman". 

( Al Zukhruf: 38 )


Tidak syak lagi bahawa sebutan timur dan barat dalam bentuk yang berbeza adalah pencetus keinginan untuk berfikir, mengkaji dan menjadi pemangkin kepada pengukuhan meditasi, ia seperti hidup dalam gaya bahasa al-Quran dan kehalusan maknanya. Asasnya, dalam pengertian ayat-ayat ini ia merujuk kebesaran Pencipta, dan yang Maha Kuasa adalah di mana matahari terbit dan matahari terbenam dengan kuasa, cahaya, dan petunjukNya.


Kedua dengan realiti rangkaian global yang mengandungi nilai ilmiah yang tinggi dalam memahami undang-undang alam semesta ini agar tidak tersasar daripada kebenaran kosmik sebagaimana firmanNya yang bermaksud: (Allah juga menunjukkan kamu, supaya kamu mendapat petunjuk ) -Al-Imran (103)



Dalam Surah As Syu’ara’ disebut timur dan barat dengan lafaz mufrad/singular ( المشرق والمغرب ), dan ini adalah hakikat yang kita lihat setiap hari. 


Kita melihat matahari bersinar di timur dan barat,  bumi berputar mengelilingi matahari tanpa henti di timur dan barat berturut-turut dari segi masa dan tempat dan berlaku berulangkali, ini adalah apa yang kita faham dengan ayat ini yang muncul dalam bentuk plural dalam Surah Ma'arij ( المشارق والمغارب


Tetapi persoalannya ialah: Apakah pemahaman yang betul  apabila perkataan ini muncul dalam bentuk  Al Muthanna (ganda dua) dalam surah Ar-Rahman ( رب المشرقين ورب المغربين  ) ?


Bagaimana pula kajian falak tentang perkara ini?


Bersambung.....

Tuesday, September 6, 2011

Siri 19: Risalah Falak Dari Abu Nasr Mansur Al Khawarizmi Kepada Al Biruni







Risalah ini berjudul Dawa-ir As Samawat Fi Usturlab  ( Bulatan Langit Di Dalam Astrolab ) iaitu risalah tentang ilmu falak yang di susun oleh Abu Nasr Mansur Al Khawarizmi terdiri dari 27 muka surat. Cetakan pertama oleh Da-iratul Ma'arif Al Uthmaniyah, Haidarabad tahun 1947 bersamaan dengan 1366 H.

Setakat pengetahuan yang ada pada pengendali blog ini, belum ada lagi terjemahan atau saringan yang dibuat dalam bahasa Melayu terhadap risalah ini. Sekiranya ada sesiapa yang tahu bahawa ia pernah diterjemahkan samada dalam bahasa Melayu, Indonesia atau Inggeris, pengendali blog ini berbesar hati jika dapat dimaklumkan berkenaan dengan hal tersebut di bahagian komen.

Hakikatnya, untuk mendapatkan buku-buku atau artikel yang berkualiti berkenaan dengan ilmu falak adalah amat sukar apatah lagi ia adalah hasil tulisan tokoh-tokoh falak yang tersohor dalam dunia Islam. Jika jatuh ke tangan kita sekalipun banyak perkara yang patut kita lakukan untuk memahami, menghayati dan menyebarkannya kepada orang lain.